Helyi eljárások

1. Átváltási magasság (TA) / Átváltási szint(TL)

Magyarországon az átváltási magasság egységesen 9000 láb. Nincsenek fix átváltási szintek, mindig a helyi QNH értékétől függnek. – Ha a QNH értéke 1013 hPa vagy nagyobb, az átváltási szint FL100. – Ha a QNH értéke 977 hPa és 1012 hPa között van, az átváltási szint FL110. – Ha a QNH értéke 976 hPa vagy kisebb, az átváltási szint FL120.

2. Függőleges elkülönítés Magyarországon az RVSM szerinti

Az RVSM légtér a szokásos rend szerint alakul a FL290 és FL410 repülési szintek között. Az alábbi rendszer van érvényben: – Keleti irányba tartó forgalom (000°-179°) páratlan repülési szinteket használ (FL310, FL330 stb.). – Nyugati irányba tartó forgalom (180°-359°) páros repülési szinteket használ (FL320, FL340 stb.). Figyelem! Az induló és az érkező repülőterek egymáshoz viszonyított földrajzi helyzete határozza meg a repülés irányát. — VFR szintek 3000 láb felett a QNH szerint: Nyugati irányú VFR 3000 láb felett – 4500’, 6500’, 8500’, FL100*, FL120 egészen FL200-ig. Keleti irányú VFR 3000 láb felett – 3500’, 5500’, 7500’, FL110, FL130 egészen FL190-ig. VFR forgalom számára QNH szerinti 3000 láb (900 m) alatt nincs szintelkülönítés. VFR forgalom nem engedélyezett FL200 szint felett.

3. Légterek

 

3.1 Ellenőrzött légtér C osztályú légtér: Mind az IFR mind a VFR forgalom engedélyezett, minden forgalom a légiforgalmi irányítás felügyelete alá tartozik. Az IFR forgalom mind a további IFR forgalomtól, mind a VFR forgalomtól elkülönítettek. A VFR forgalom elkülönített az IFR forgalomtól és forgalmi tájékoztatást kapnak a további VFR forgalom vonatkozásában. Ilyen ellenőrzött légtér a 9500 láb és FL660 alatti rész, kivéve Taszár MTMA/MCTR és Kassa TMA2. D osztályú légtér: Mind az IFR mind a VFR forgalom engedélyezett, minden forgalom a légiforgalmi irányítás felügyelete alá tartozik. Az IFR forgalom mind a további IFR forgalomtól, mind a VFR forgalomtól elkülönítettek. A VFR forgalom elkülönített az IFR forgalomtól és forgalmi tájékoztatást kapnak a további VFR forgalom vonatkozásában. Ilyen ellenőrzött légterek Taszár MTMA/MCTR és Kassa TMA2. 3.2 Nem ellenőrzött légtér F osztályú légtér: Mind IFR mind VFR forgalom engedélyezett. Kérésre forgalmi tájékoztatás biztosított. Ilyen nem ellenőrzött légterek – tengerszinthez viszonyított – 4000 láb és 9500 láb között, továbbá a nem ellenőrzött repülőterek forgalmi tájékoztató körzetei. G osztályú légtér: Kizárólag VFR repülés engedélyezett, kérésre forgalmi tájékoztatás biztosított. Ilyen nem ellenőrzött légterek – tengerszinthez viszonyított – 4000 láb alatt. A, B és E osztályú légterek nem használatosak.

4. LHBP Budapest Ferihegy

4.1 Futópálya használat: Indulásra használatos pálya: 31L Érkezésre használatos pálya: 31R és 31L. (31L a diszkont járatok, teher, kisgépes forgalom és VIP járatok számára) Ha a meteorológiai körülmények szükségessé teszik (a hátszél nagyobb mint 5 csomó): Indulásra használatos pálya: 13L Érkezésre használatos pálya: 13R Megjegyzés: diszkont járatok, a kis gépes forgalom, VIP járatok és az 1-es forgalmi előtér 1-6 állóhelyéről induló járatok kérhetik a 13R futópályát felszállásra.

 

4.2 Indulás: A kezdeti emelkedés 7000 lábra történik; ha nincs más utasítás, 1500 láb elérése után a következő légiforgalmi irányítóval kötelező felvenni a kapcsolatot. Amennyiben sem Budapest Approach, sem Budapest Control nem elérhető a UNICOM monitorozása kötelező. Standard indulási útvonalak:

TMA kilépő pont

Standard Műszeres Indulási eljárás (SID)

Használatos pálya

13

31

BADOV

BADOV 1D

BADOV 3D

ERLOS

ERLOS 1D

ERLOS 3D

GILEP

GILEP 1D

GILEP 3D GILEP 3X

LITKU

LITKU 1D

LITKU 3D LITKU 3X

NALAG

NALAG 1D

NALAG 3D NALAG 3X

NORAH

NORAH 1D

NORAH 3D

PUSTA

PUSTA 1D

PUSTA 3D

TORNO*

TORNO 1D

TORNO 3S TORNO 3X

Megjegyzés: A 3X eljárásokat turboprop gépek kapják. *TORNO kilépő pont használata csak bécsi és pozsonyi induláshoz. 4.3 Érkezés: Ha a légiforgalmi irányítás más utasítást nem ad, a légijármű az alábbiak szerint léphet be

  • Budapest TMA-ba 260 KT vagy kisebb sebességgel,
  • A pályaküszöb előtt 4 NM-ig tarts legalább 160 IAS sebességet.

TMA belépő pont

Tranzíció

Használatos pálya

13L*

13R

31L

31R

ABONY

ABONY 1L

ABONY 1R

ABONY 3L

ABONY 3R

ANEXA

ANEXA 1B ANEXA 1L

ANEXA 1J AENXA 1R

ANEXA 3L

ANEXA 3R

JBR

JBR 1L

JBR 1R

JBR 3L

JBR 3R

RUTOL

RUTOL 1L

RUTOL 1R

RUTOL 3L

RUTOL 3R

VEBOS

VEBOS 1B VEBOS 1L

VEBOS 1J VEBOS 1R

VEBOS 3L

VEBOS 3R

* 13L pálya csak abban az esetben használható leszállásra ha: – a 13R zárva van – a 13R nem szabad – a légijármű kényszerhelyzetben van. Forrás: Hungarocontrol Zrt.