Budapest FIR új szektorok

17:29 - Dec 19th, 2016

Igazodva a valós eljárásokhoz, valamint előkészületként az új irányító szoftver bevezetéséhez az IVAO LHCC FIR struktúrájában az alábbi változások lépnek életbe: A változás időpontja 2016. december 22. 00:01Z A megváltozott szektorok használata ettől az időponttól kötelező, azonban a kihirdetéstől kezdődően, kvázi teszt jelleggel, saját belátás szerint használhatóak.


Megszűnő szektorok:

  • LHCC_CTR (133.200 MHz)
  • LHBP_APP (129.700 MHz)
  • LHBP_GND (121.900 MHz)

Új szektorok: Area control csoport (ACC):

  • LHCC_E1L_CTR Budapest Radar 120.375 MHz Figyelem, új frekvencia!
  • LHCC_W1L_CTR Budapest Radar 133.200 MHz
  • LHCC_W2M_CTR Budapest Radar 130.575 MHz
  • LHCC_E2M_CTR Budapest Radar 135.555 MHz
  • LHCC_WI_CTR Budapest Information 125.500 MHz

Approach control csoport (APP)

  • LHBP_E_APP Budapest Approach 122.975 MHz  Figyelem, új frekvencia!
  • LHBP_D_APP Budapest Director 119.500 MHz
  • LHBP_W_APP Budapest Approach 129.700 MHz

Ground Control csoport (GMC)

  • LHBP_G_GND Budapest Ground 121.900 MHz
  • LHBP_A_GND Budapest Apron 122.450 MHz
  • LHBP_DEL Budapest Delivery 134.550 MHz

Változások az eljárásokban:

Általános:

Itt most csak nagy vonalakban kerül bemutatásra a megváltozott eljárásrend. Nagyon sok munka lesz összeállítani minden szektorhoz a részletes leírásokat, de ezeket az első rendezvényig, ahol várhatóan több szektor is nyitva lesz, mindenképpen publikáljuk. A készülő dokumentáció részletes eljárásrendből, példákból, és egy/két oldalas quickview lapokból fog állni.


Irányítói követelmények (FRA):

A MASTER szektorok vonatkozásában az FRA megegyezik az eddigiekkel. Az alábbi FRA alkalmazása alól, különösen rendezvények esetében, az AOC előzetes engedélyével el lehet térni.

Area control csoport (ACC):

  • LHCC_E1L_CTR minimum ADC
  • LHCC_W1L_CTR minimum APC
  • LHCC_W2M_CTR minimum ACC
  • LHCC_E2M_CTR minimum ACC
  • LHCC_WI_CTR minimum ADC

Approach control csoport (APP)

  • LHBP_E_APP minimum ADC
  • LHBP_D_APP minimum APC
  • LHBP_W_APP minimum APC

Ground Control csoport (GMC)

  • LHBP_G_GND minimum AS3
  • LHBP_A_GND minimum ADC
  • LHBP_DEL minimum ADC

Szektorok hierarchiája:

Minden csoporton belül egy MASTER szektor került meghatározásra, amely a fenti listában vastag szedéssel került jelölésre. A MASTER szektor látja el a csoportba tartozó összes szektor feladatát is, amennyiben azok nem lettek megnyitva.

Ez alól egyedüli kivétel az Area control csoport, ahol ha két szektor van megnyitva, akkor W1L + W2M és E1L+E2M a kiosztás.


Szektorok nyitása:

Alap esetben, mindig a MASTER szektort kell nyitni. A további szektorok pedig a leírásuknak megfelelően nyithatóak a fenti sorrend figyelembevételével.

Általános szabály, a Budapest Director, valamint a Budapest Apron kivételével, hogy a további szektorok csak rendezvényeken, illetőleg kiemelten magas forgalom esetében nyithatóak a HU-AOC vagy a HU-DIR/ADIR engedélyével.


Szektorok zárása

Több szektor együttes működése esetében, ha a MASTER szektor bezár, a maradó szektor átveszi a feladatokat, azonban ha a forgalmi helyzet megengedi, a maradó irányítónak át kell váltania a MASTER szektorra.

Meg kell szüntetni a több szektoros működést:

a Ground control csoport esetében, ha a TWR bezár. Ez esetben A_GND válthat át TWR pozícióra. az Approach control csoport esetében, ha a TWR nem aktív, vagy bezár, a W_APP és D_APP nem működhet.


Hatáskörök:

Ground Control csoport:

MASTER szektor: LHBP_G_GND További szektor nyitható: Forgalmi helyzet függvényében, ha a G_GND ezt kéri, illetve rendezvényeken. A_GND kizárólag abban az esetben nyitható, ha LHBP_TWR aktív.

A G_GND feladata megegyezik a korábbi GND feladataival. Itt csak abban az esetben van változás, ha az A_GND aktív.

Ebben az esetben a G_GND feladata az induló és érkező forgalom kezelése az előtér és a futópályák között. Az Apron feladata az előtéren történő gépmozgások irányítása.

Érkező forgalom esetében a TWR átadja a pályát elhagyó gépet a G_GND részére, aki a gurulást az Apron bejáratáig engedélyezi. Az Apron bejáratánál a gépet át kell adni az A_GND részére, aki kiosztja a megfelelő állóhelyet, és a gépet oda irányítja.

Induló forgalom esetében az útvonalengedély kiadása a G_GND feladata, akkor is, ha az A_GND aktív.

Útvonalengedély kiadása után a G_GND átadja a gépet A_GND részére, aki majd a hátratolást engedélyezi. Természetesen ezt a feladatot, ha nyitva van, a DEL veszi át.

A pushback, valamint a gurulás az Apron kijáratig az A_GND feladata. Itt átadja a G_GND nak, aki továbbítja a forgalmat a várakozópontig.

Az útvonalengedély új, kötelező eleme az indulási frekvencia megadása a pilótának. Ennek nyilván csak abban az esetben van jelentősége, ha mindhárom APP szektor működik, de minden esetben meg kell tenni, akkor is, ha ez a frekvencia az UNICOM. Fontos ellenőrizni, hogy a pilóta a megfelelő frekvenciát olvassa vissza.


Új Tower feladatok:

A TWR működése lényegében változatlan. Ha mindhárom APP szektor nyitva van, akkor a TWR fő feladata annak biztosítása, hogy a felszállást végrehajtó legénység biztosan a megfelelő APP frekvenciára váltson át. Nagyon fontos a visszaolvasás ellenőrzése.


Approach control csoport:
MASTER szektor: LHBP_E_APP

Két szektor működése esetén:
E_APP kezel minden induló forgalmat, valamint az érkező forgalomból két streamet képez, és átadja a D_APP részére. D_APP feladata a két érkező stream egyesítése a végső egyenesen.

Három szektor esetén: D_APP feladata változatlanul a két érkező stream végső egyenesre vezetése. A D_APP induló gépeket, valamint VFR forgalmat nem fogad, kivéve ha a VFR gép sebessége meghaladja a 120 KIAS-t.

E_APP kezeli a RUTOL, ABONY és JBR belépő ponton keresztül jövő érkező forgalmat, valamint a BADOV, LITKU és NORAH irányba induló gépeket.

W_APP ennek megfelelően az ANEXA és VEBOS felőli érkezőket, valamint a GILEP, TORNO, PUSTA és ERLOS indulókat kezeli.


Area control csoport:

MASTER szektor: LHCC_W1L_CTR

Távolkörzet esetében az EAST és WEST közötti határvonal az ERGOM-ERLOS-KEROP tengely.

Magasságok tekintetében a következő szektor határok érvényesek:

A TMA kivételével 9500ft alatt F és G légterek vannak, így ezen a területen csak tájékoztató szolgálat működik, irányítás nem. Ha nyitva van, ezt a tájékoztatást a WI_CTR adja. Ha a WI_CTR nem aktív, úgy a releváns alsó szektor feladata a tájékoztató szolgálat (W1L és E1L)

  • LHCC_WI_CTR SFC – 9500
  • LHCC_E1L_CTR 9500 – FL325
  • LHCC_W1L_CTR 9500 – FL325
  • LHCC_W2M_CTR FL325-FL660
  • LHCC_E2M_CTR FL325-FL660

Kérjük a fentiek figyelembevételét és alkalmazását.

A részletesebb dokumentációkat folyamatosan készítjük, és a lehető leghamarabb publikáljuk. Ezek hiánya várhatóan a közeljövőben nem fog fennakadást okozni, ugyanis a legtöbb esetben az eljárás nem, csak a szektor hívójele változik, különösen a MASTER szektorok esetében. Azonban ismét felhívom a figyelmet, hogy a MASTER APP és MASTER ACC szektor frekvenciája megváltozott.

Kérdések, észrevételek és javaslatok esetében keressétek bátran Balázst (HU-AOC), Gergelyt (HU-ADIR) vagy engem (HU-DIR).