Gy.I.K.

Mi az IVAO?

Képzelj el egy olyan közös repülést, melyben egyszerre több száz – akár ezer – pilóta és irányító vesz részt, és Te velük együtt, valós emberek irányítása alatt repülöd a kedvenc útjaidat, vagy éppen irányítod a gépeket mint ATC. Eközben nagyon sokat fogsz tanulni a repülésről – vagy éppen másokat tanítani rá – és rengeteg új barátot fogsz szerezni, akik Hozzád hasonlóan rajonganak ezért a hobbiért.

Az IVAO (International Virtual Aviation Organisation) egy nemzetközi hálózat mely lehetőséget nyújt erre. Feladata, hogy valósághű környezetet teremtsen a polgári légiforgalom szimulálásához. Bárki csatlakozhat mint pilóta vagy irányító és repülhet vagy irányíthat a többiekkel a hálózaton. Az IVAO szolgáltatásai (szerverek, oktatás) mindenki számára ingyenesen elérhetőek.

Az IVAO 1998-ban alakult, azzal a céllal, hogy a repülést szerető embereknek fenntartson egy hálózatot, ahova mindenki csatlakozhat pilótaként vagy irányítóként. Az annak idején néhány barát által alapított hálózatból a világ egyik legnagyobb, legaktívabb és legprofibb szimulátoros közösségévé fejlődtünk, melyre mindannyian büszkék lehetünk.

A közösséget az alábbi címen érheted el: http://www.ivao.aero

A közösségen belül minden országnak megvan a saját részlege (divíziója) amely egy szervezett közösségbe tömöríti az adott ország tagjait, oktatja az új tagokat, adatokat szolgáltat a nemzeti légtérről, rendezvényeket szervez és lehetőséget nyújt a tagoknak, hogy egymás tudását és tapasztalatát kiegészítsék. Te most épp a Magyar Divízió oldalait olvasod.


Hogyan csatlakozhatok?

Ha még nem vagy IVAO tag, az IVAO weboldalán a bal menüben kattints a Join IVAO menüpontra, ezután válaszd a Person pontot. Miután elolvastad a feltételeket (angolul), a lapok alján kattints a Continue-re amíg megjelenik a csatlakozási űrlap. Itt többek között azt is kiválaszthatod hogy pilótaként vagy irányítóként kívánsz-e tevékenykedni (ajánlott mindkettőt kiválasztani). Figyelem: a nevet keresztnév – vezetéknév sorrendben kell megadni (például Gergely Kósa – és nem Kósa Gergely).

Az űrlap elküldése után a megadott mail címre fogunk kapni egy levelet, melyben meg kell erősítenünk a regisztrációt. Ha minden rendben ment, kapsz egy tagszámot (ez egy hatjegyű szám, például 246122), egy hálózati jelszót (ez kell a hálózatra való fellépéshez – irányítás, repülés, TeamSpeak) és egy web jelszót (ezzel azonosítod magad az ivao.aero web oldalon).


Mi kell az elinduláshoz?

Irányítóként (aktív vagy megfigyelő) és pilótaként is lehet csatlakozni a hálózathoz. A szükséges szoftvereket az alábbi címről töltheted le: http://www.ivao.aero/softdev

Ha irányítani kívánsz (vagy az irányítók munkáját és a forgalmat megfigyelni), az IvAc kliensre van szükség; ez egy radar képernyőt szimulál mely megjeleníti egy régió forgalmát. Ezt az IVAOn való használatra fejlesztették ki, így a csatlakozás beépített és problémamentes (elég egy kattintás a Connect gombra).

Ahhoz hogy megfigyelőként csatlakozz, a használt hívójel OBS-ra kell végződjön. A Letöltés menüből letölthetsz egy “szektort” mely az IvAc-ban a magyar légteret jeleníti meg.

Ha repülni kívánsz, szükséged van egy polgári repülőszimulátorra (Microsoft Flight Simulator, X-Plane, Fly! II, PS 1.3). Ezek mindegyikéhez léteznek kis programok (kliensek) melyek telepítéskor beépülnek a szimulátorba és engedélyezik a pilótaként való csatlakozást. Ha Microsoft Flight Simulator 2002 / 2004 / FSX-et használsz (mint az emberek túlnyomó többsége), az IVAO által fejlesztett IvAp klienset kell telepíteni, majd a szimulátorban az IVAO menüpont alól elindítani. X-Plane-hez az X-IvAp a használatos program.

Mind az IvAc, mind az IvAp programok tartalmaznak kézikönyvet, melyek behatóan ismertetik a szoftver kezelését. A kézikönyveknek magyar fordításuk is van.

Ezenkívül mind az irányítóknak, mind a pilótáknak szükségük van a TeamSpeak-re, mellyel hangban kommunikálhatnak (természetesen szövegben is lehet, de hangban az igazi; ugyanis a valódi irányítók és pilóták is hangot használnak). A TeamSpeak magától el fog indulni mikor kapcsolódunk a hálózathoz és a helyes csatornára vált.


Milyen szabályokat kell betartanom?

Először is: vegyük komolyan a szimulációt – ha nem tesszük ezt, nemcsak a saját, hanem a többiek szórakozását is elrontjuk. Nem egy egyszerű ‘játékról’ van szó, hanem egy nagyon összetett feladatról. Ez persze nem azt jelenti hogy csak a ‘profik’ lehetnek itt – a kezdőknek is helye van az IVAOn, de ők is kellőképpen komolyan kell vegyék (például: tartsuk be a szabályokat, a pilóta mindig az ATC utasításai szerint járjon el, ne csevegjünk az ATC frekvencián ha forgalom van a légtérben stb).

Amellett hogy a célkitűzés a minél valósághűbb szimuláció, azt se feledjük hogy az itt irányító és repülő emberek legtöbbjének ez csak hobbi, melyet kikapcsolódásként űz. Az IVAOn sosem nézték le a kezdőket, hanem segítették őket, hogy ők is szert tegyenek a megkövetelt ismeretekre. Ezért ha tapasztalatlan irányítóval vagy pilótával találkozol, legyél türelmes, tudásodhoz mérten segítsd, javítsd ki; de semmi esetre se legyél goromba egy másik taggal szemben! Mindenki azért van itt hogy szórakozzon és jól érezze magát.

Ha bárkivel problémád támad, beszéld meg Vele vagy a vezetősséggel (szükség esetén azonnali segítséget kérhetsz a hálózaton tartózkodó felügyelőktől). Ne hagyjuk, hogy személyes ellentétek alakuljanak ki az IVAO-HU tagjai között!

Végül, de természetesen nem utolsó sorban, mindenképpen tanulmányozd át a szabályzatot, hiszen ennek ismerete, elfogadása és betartása alapkövetelmény a hálózaton.


Hogyan képezhetem tovább a tudásom?

Mindenek előtt figyelmedbe ajánljuk a Divízió oktatási részlegét. Felkészült és figyelmes oktatóink várják a fejlődni vágyók jelentkezését. Ha frissen csatlakoztál az IVAO-ra, hamarosan felkeres emailben egyikük, és segít az első lépések elsajátításában, úgy mint a csatlakozás lépései, az alapfogalmak tisztázása, repülési terv leadása, iskolakör, VFR és IFR alapok.

Később képességeidtől függően különböző minősítésekre (ratings) tehetsz szert az IVAOn, sőt oktató vagy vezetőségi tag lehetsz. Segítőkészségedért, bizonyos repüléseken való résztvételért, küldetések teljesítéséért kitüntetéseket és díjakat is szerezhetsz.

  • Irányítóként

Csatlakozásnál ATC Applicant (AS1) minősítést kapsz, majd 10 órányi irányítás után ATC Trainee (AS2) leszel. Ezekkel a minősítésekkel a legtöbb helyen csak GND vagy TWR pozíciókba tudsz bejelentkezni. Az Advanced ATC Trainee (AS3) minősítést 25 óra irányítás és egy sikeres elméleti vizsga után kapod. A vizsga főként azt ellenőrzi, hogy jól tudod-e kezelni az IvAc szoftvert.
A következő minősítéseket mint, Aerodrome Controller (ADC), Approach Controller (APC), Center Controller (ACC) és Senior Controller (SEC), elméleti és gyakorlati vizsgán való sikeres részvétellel lehet megszerezni, ha van bizonyos óraszámod. ADC-ként már a legtöbb helyen lehetsz CTR. A SEC elérése után oktató is lehetsz, mint Senior ATC Instructor (SAI) és Chief ATC Instructor (CAI), ha kedved és képességed van más irányítókat tanítani és vizsgáztatni.
Kaphatsz voice (hang) minősítéseket is (VC, VL1, VL2, VL3), ha bizonyos nagyságú forgalommal, bizonyos ideig (pl. egyszerre legkevesebb 10 géppel 60 percig) tudsz kommunikálni hang (beszéd) használatával.
Ha a valós életben is irányító vagy, kérhetsz Fast Upgrade-t, így rögtön megkapod a kért
minősítést (például ACC-t), gyakorlati vizsgák és várakozás nélkül.

  • Pilótaként

Csatlakozásként Basic Flight Student (FS1), majd tíz óra repülés után Flight Student (FS2) leszel. Az Advenced Fligth Student (FS3) minősítést 25 óra repülés és az IVAP-ról szóló sikeres elméleti vizsgán után kapod.
A Private Pilot (PP), Senior Private Pilot (SPP), Commercial Pilot (CP) és az Airline Transport Pilot (ATP) minősítéseket elméleti, illetve gyakorlati vizsgák után kapod meg, ha van bizonyos óraszámod. Ezután pilóta-oktató is lehetsz, mint Senior Flight Instructor (SFI) és Chief Flight Instructor (CFI) minősítések, ha kedved és képességed van más pilótákat oktatni és vizsgáztatni.
Megkaphatod a Heavy Weather minősítést is, ha le tudsz szállni rossz időjárási körülmények közt (nagy oldalszél vagy kis látótávolság).
Ha a valós életben is pilóta vagy, kérhetsz Fast Upgrade-t, így rögtön megkapod a kért minősítést (például CP-t), gyakorlati vizsgák és várakozás nélkül.

  • Miért vizsgázzak?

Természetesen vizsgák nélkül, FS1/FS2 illetve AS1/AS2 minősítéssel is tudsz repülni és irányítani, de így csak korlátozott lehetőségeid lesznek. Például AS2-ként a legtöbb helyen csak TWR lehetsz, az APP vagy CTR pozíciókhoz AS3 vagy ADC rating kell, esetleg kiegészítésül voice rating (VC, VL1). Pilótaként nem vehetsz részt egyes nagyszabású rendezvényeken vagy körutakon, ha még csak FS1, illetve FS2 vagy.
Ezen kívül, a többiek is látják, hogy mennyire vagy tapasztalt. Egy FS1-t a legtöbb irányító nyilván kezdőként kezel, de egy ATP-ről tudni fogják, hogy profi pilóta és úgy is fognak bánni vele. Továbbá minimum ADC vagy PP minősítésre van szükséged, hogy az IVAO vagy az IVAO-HU vezetőségébe tartozzál.


Mik azok a virtuális légitársaságok?

A virtuális légitársaságok (VA-k) a valós légitársaságokhoz hasonlóan működnek: van adott flotta és menetrend, a pilóták pedig a VA hívójelével repülik IVAOn a kijelölt járatokat, és a repült órák számától (meg egyes helyeken vizsgáktól) függően tesznek szert több lehetőségre (például nagyobb gépeket vezethetnek).

Egyes VA-k valós légitársaságokra alapulnak, mások nem. Az IVAOn több száz VA működik és Magyarországon is van néhány; mindegyik más-mást nyújt a pilótáinak és különféle dolgokat vár el tőlük. Ha egy VA-hoz akarsz tartozni, belépés előtt, tájékozódj a VA által nyújtott lehetőségekről és követelményekről. Egyszerre több VA-hoz is tartozhatsz.

Nem szükséges egy VA-hoz tartozni ahhoz hogy IVAO-n repülj (a VA-k jóformán függetlenek az IVAOtól; nem az IVAO ‘tartozékai’; illetve az IVAO sem a VA-k ‘tartozéka’). Sok pilóta van aki nem VA kötelékében repül, hanem magángépet vezet privát hívójellel. Ha VA-hoz tartozunk, akkor sem szükséges mindig a VA hívójellel repülni; csak ha az ő kitűzött járataikat repüljük; egyéb esetben használhatunk privát hívójelet.