ATC

5. Irányítói szabályok és rendeletek

5.1.1. Az irányítóknak rendelkezniük kell az alapvető légi kommunikációs eljárások ismereteivel.

5.1.2. Az irányítóknak ismerniük kell az adott a légtérben használatos eljárásokat, ha nincs meg a megfelelő ismeretük az IVAO vezetőségi tagjai kérhetik őket hogy  hagyják el a helyüket (távozzanak), fejezzék be a tevékenységüket.

5.1.3. Az irányítók csak az engedélyezett szoftvereket használhatják és tisztában kell lenniük a szoftver használatával.

5.1.4. Ha kezdő vagy, vagy nem ismered a légteret, csatlakozz megfigyelőként („Observer”) és tanulmányozd az adott légtérre vonatkozó anyagot, amit megtalálhatsz a divízió oldalán a letöltések között.

5.1.5. Megfigyelőként nem használhatsz „érvényes” hívójel kiterjesztéseket, mint pl.: _CTR, _FSS, _APP, _DEP, _TWR, _GND, _DEL. Ezek helyett _OBS végződéseket kell használnod. Magán kommunikációt textben sem szabad folytatni az irányítókkal és a pilótákkal az irányítói frekvenciákon.

5.1.6. Egyes repülőtereken FRA (Ranghoz kötött besorolások) vannak bevezetve. Ez azt jelenti, hogy némely repülőtereken megfelelő minősítéssel kell rendelkeznie az irányítónak, hogy betölthesse az adott pozíciót. Ranghoz kötött például, „LHBP_APP” pozícióban csak ADC vagy magasabban minősített irányító irányíthat. Ez azt jelenti, hogy, ha AS2 minősítésed van,  akkor csak mint _GND and _TWR tudsz bejelentkezni az adott repülőtéren, viszont nem jelentkezhetsz be, mint _APP vagy _CTR.  Minden FRA információt megtalálsz a divízió honlapján. Az érvényes FRA-kat itt tudod ellenőrizni.

5.1.7.  Maastricht Control (EDYY_XXX_CTR) SAI vagy magasabb szinthez van kötve, kivéve írásos engedéllyel a TD/TAD/AOD/AOAD/OD/OAD-tól vagy az Executive-tól. Maastricht controllban másik divízióból irányítani csak az adott divízió vezetőségének engedélyével lehet.

5.1.8  Csatlakozás előtt az IvAc-on vagy más engedélyezett programmal, melyeket a szabályzat 4.2.2 pontja tartalmaz, ellenőrizd, hogy mely irányító van online. Javasoljuk, de nem kötelező, hogy a számodra legmagasabban engedélyezett pozíciót töltsd be, amit képes vagy tudásodnak (képességeidnek) megfelelően kezelni.

5.1.9 Csak érvényes kiterjesztéseket (végződéseket) használj, ezek _CTR, _APP (_DEP), _TWR _GND, _DEL, _FSS.

5.1.10  Mielőtt a hálózatra csatlakozol, készülj fel, hogy utána azonnal ki tudd tölteni az ATIS-t.

5.2.  Csatlakozás

5.2.1 Ne csatlakozz fel, ha tudod, hogy 30 percnél kevesebb ideig tudsz irányítani.

5.3. Online

5.3.1 A felügyelt területen kívüli irányítás tilos az irányítóknak. Például, ha egy tag toronyként jelentkezett be, akkor nem gyakorolhatja az approach feladatait.

5.3.2  Amikor az irányító bejelentkezik _CTR-ként , akkor lefedettséget kell biztosítania az alsóbb pozíciókban is,  mindaddig, amíg az üres pozíciókba irányító nem érkezik. Például: _CTR lefedettséget biztosít az _APP pozícióban is. Amint megérkezik _APP irányító a _CTR-nek át kell adni az ő területén található gépeket.

5.3.3 Az irányítók, csak az IVAO adatbázisában és kézikönyveiben közzétett frekvenciákat, hívójeleket és egyéb információkat használhatják. A divízió vezetősége ezeket az információkat folyamatosan frissíti. Bármilyen hibát (elírást) találsz, jelentsd a divízió vezetőségének. A divízió vezetősége továbbra is felelősségteljesen dönt arról, hogy a hibák ki legyenek javítva.

5.3.4 Sose használd a 121.500 vészhelyzet frekvenciát (más néven GUARD) csak vészhelyzet esetén. Az ATC irányító jelzése, hogy online van és a pilóta behívása a megfelelő frekvenciára nem jelent vészhelyzetet.

5.3.5 Az irányító a pilótával történő kapcsolatfelvételhez használja az irányító programban lévő Force Act vagy privát üzenet funkciókat. Nem szabad használni a GUARD-ot. Ha a pilóta nem válaszol a két említett módszerre, akkor valószínű, hogy a GUARD üzenetre sem válaszol.

5.3.6 Az irányító program sajátossága, a repülőgépek átadása az irányítók között. Az átadásokat először hangoljuk össze magán beszélgetésen vagy az IVAO Intercom-ján keresztül.

5.3.7 Az irányító nem vehet át egy másik irányító irányítása alatt lévő pilótát force act-al, guard frekvencián vagy magán üzenettel. A két irányítónak meg kell oldani ezt a helyzetet egymás közötti koordinációval.